Trend

Good Food

Trend

Good Food

Onze keukentafel ziet er ’s avonds totaal anders uit dan zo’n 10 jaar geleden. In ons waterglas zitten tegenwoordig schijfjes citroen, naast ons bord liggen eetstokjes. En we zien verschillende gerechten op de borden; moeder kiest voor vega, vader wil graag een biologisch stukje vlees en de kinderen eten glutenvrij. Veel informatie over ons eten halen we van internet of we zien het op televisie, want: we willen er steeds meer over weten!

Het waait straks over!

Aan de Food Trends rapporten van Google kunnen we zien waar Amerikanen nu – en wij hier in Nederland over een tijdje ook – precies naar zoeken op eetgebied. We blijken vooral te kijken naar wat ‘gezond’ is. Toppers zijn avocado-olie, appelciderazijn en geelwortel (kurkuma), die zorgen voor een gezondere huid, meer energie en zelfs zouden helpen bij een depressie. Naast gezond, willen we good food; smakelijk eten, onbewerkt (hoe puurder hoe beter) én goed voor het milieu.

(H)eerlijk duurt het langst

Als we willen weten wat we eten en waar het vandaan komt, gaan we ook langs de boer of vragen de slager, bakker en groenteboer om advies. In restaurants staat steeds meer informatie over de gerechten op de menukaart: zijn de groenten biologisch geteeld, is het stukje vlees van een dier dat een goed leven heeft gehad en welke toevoegingen zitten erin? En we lezen verpakkingen en eisen dat voedselfabrikanten eerlijk en duidelijk zijn. We willen niet alleen weten wat er niet in zit, maar vooral wat er wél in zit. Gelukkig staat er tegenwoordig ook steeds betere (allergenen)informatie op de verpakkingen.

Zet je beste bordje voor

Gelukkig kiezen steeds meer fabrikanten tegenwoordig voor duurzame landbouw. Knorr heeft bijvoorbeeld als doel om in 2020 100% van de ingrediënten te betrekken uit duurzame landbouw. Best een ambitieuze doelstelling waarvoor ze ook een fonds in het leven hebben geroepen om boeren en leveranciers daarbij te helpen. Dit Duurzame Partnerschap Fonds heeft inmiddels duizenden boeren gecertificeerd. Boerderijen die nog beter voor hun werknemers en het milieu zorgen èn die zo min mogelijk kunstmest, bestrijdingsmiddelen en water gebruiken, krijgen een bijzonder predikaat. Zij worden uitgeroepen tot Landmark Farm, waarvan er inmiddels 45  zijn, óók eentje in Nederland:

Het doel van al deze inspanningen is producten maken met respect voor de natuur, zoals in de nieuwe lijn Knorr Natuurlijk Lekker! mixen. De groenten, zoals tomaten en wortelen, die erin zitten, zijn duurzaam geteeld. Heel goed voor het milieu, dus het beste voor op onze borden!

Lees ook: Vegetarische Food Trends 2016
Lees ook: Deze groenten doen het goed in je wok
Lees ook: Verse kruiden (lang) bewaren: zo doe je dat!